Bra bilder?

Jag har tänkt lite på en sak kring fotografering... jag har fått mycket kommentarer (inte här i bloggen men i verkligheten) om att bilderna med systemkameran (min Nikon D60) är så bra/har sån skärpa etc. jämfört med t.ex. en vanlig digitalkamera. Och jag svarar alltid att "javisst ger ju en systemkamera bättre förutsättningar att få en bra bild, men en systemkamera innebär inte automatiskt bra bilder".

Jag menar, det är ju inte bara att knäppa hur som helst och vips får man till bra bilder.. det ligger ju lite arbete bakom också, då man fotar i manuellt läge där man gör inställningarna helt själv så som man vill ha ljus, skärpa etc. Tillåt mig illustrera med ett exempel från dagens lilla fotorunda:

© Sofie Bexenius

Bilden ovan är en "testbild" kan man säga (brukar ta en bild av motivet och sedan utifrån hur bilden ser ut göra inställningarna).  Den är inte särskilt skarp, har inte direkt någon fokuspunkt eller så. Den är fortfarande fotad men min systemkamera - men som ni ser är bilden inte särskilt bra.

© Sofie Bexenius 


Då jämför vi med denhär bilden av samma blomma som ovan fotad sekunderna efter, men på denna bild har jag ändrat inställningarna så som jag vill ha dem. Tycker att bilden nu är mycket bättre - det är klarare färger, skärpedjup & fokus.

Tycker bara det är värt att tänka på. En bra kamera är inte automatiskt likamed bra bilder. Man kan få till jättefina bilder med en vanlig digitalkamera med 7 megapixlar också.. men som sagt - en systemkamera ger bra förutsättningar, men tro inte att det inte ligger någonting bakom. Haha.


Kommentarer
Postat av: Frida

Just det gumman, så ta åt dig när du får komplimanger för dina bilder för du har ju som sagt lagt ner tid på dem :) puss

2008-09-24 @ 16:12:28
URL: http://friida88.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0